Home again

30 december 2015 - Rottum, Nederland

Hallo Hallo,

De laatste blog update, ik ben weer terug in Nederland en ik heb net het gevoel alsof ik nooit weg ben geweest. Of alleen voor vakantie.

De laatste maand is er veel gebeurt. Ik had een afscheidsfeestje vlak voor de finals, dat was echt super gezellig. Dan kom je er pas achter hoeveel mensen je eigenlijk hebt leren kennen in 4 maanden tijd.

Daarna moest ik aan de studie, want de finals zaten er aan te komen en ik was zenuwachtig! Gelukkig waren de zenuwen voor niets want ik heb 4 negens en 1 acht gehaald! Super fijn, want dat haalt mijn gemiddelde in Groningen ook weer omhoog.

Na de finals was het snel inpakken geblazen want op vrijdag kwamen Hait, Mem en Suus al aan! En wat was ik blij om ze te zien! In de 10 dagen dat ze er waren hebben we ontzettend veel gedaan. Maar de eerste dag moesten we mij verhuizen, en wat kun je veel extra spullen verzamelen in 4 maanden tijd! Het was maar goed dat ik extra bagage ruimte had, doordat Hait, Mem en Suus kwamen.

Daarna heb ik iedereen zere voeten en Hait en Mem afgesleten zolen bezorgt door ze veel te laten lopen door Seoul, en ook nog een keer de metro niet te kunnen vinden dus toen hadden we meer dan 10 km langs de Han river gewandeld. Verder zijn we nog naar een paleis geweest, wat echt heeeel anders is dan de Europese kastelen en naar de Namsan Tower voor een mooi uitzicht over de stad. We zijn ook naar de DMZ (gedemilitariseerde zone) geweest, dit is de grens tussen Noord en Zuid Korea. Daar rond kijken geeft een heel apart gevoel, omdat je in echt oorlogsgebied bent. Overal lopen militairen rond, je bent ook wel een beetje angstig, want straks wordt er opeens geschoten ofzo en de reisleidster waarschuwde ons ook dat we netjes binnen de paden moesten blijven anders konden onze voeten eraf geschoten worden... heel fijn idee. We hebben nog veel meer gedaan, te veel om op te noemen!

Verder heb ik Hait, Mem en Suus ook heel veel eten laten proeven, van streetfood zoals corndog, tot fried chicken en mandu's  (wat ik echt ga missen in Nederland) en echte Koreaanse gerechten als bulgogi en kimchi stew.

Verder zijn we nog een avond te eten geweest in een echt traditioneel Koreaans restaurant, om afscheid te nemen van mijn buddy. De hele tafel stond bomvol gerechten, het paste bijna niet eens! Maar het was heerlijk!

Nu ben ik weer terug in Nederland en ik heb genoten van de 4 maanden, maar ik ben ook heel blij om weer thuis te zijn en al mijn lieve vrienden en familie weer te zien!

Dikke tut,

Marike

1. Lola:
    Hoi lieve Marike,
    Wat fijn dat je er weer bent. Ik ben supertrots op je! En ook nog zulke goede cijfers! Helemaal top. En wat hebben we een bijzonder fijne vakantie gehad, met een heel goede reisleidster die jij was. Gelijk de eerste dag heerlijk eten wat jij voor ons bestelde. Het eten met stokjes ging mij niet zo goed af. We hebben genoten van het samen zijn maar ook van de bijzondere cultuur, met aardige,lieve. behulpzame bevolking. Dikke tut.
  2. Beppe:
    30 december 2015
    Fijn dat je het zo mooi hebd gehad
    En die cijfers geweldig we zijn trots op je
    Knuffel van Beppe Trienke
  3. Pake Douwe:
    30 december 2015
    Mooi dat je er weer bent met oudejaar. En wat een prachtige cijferlijst, ben trots op je.
  4. Bonnie:
    30 december 2015
    Hoi Marike,het was een feest om jou mooi geschreven verhalen te lezen,al was ik er een beetje bij en ik zag jou daar enthousiast rond huppelen ,maar fijn dat je zo hebt genoten,dat alles goed is gegaan(wauw die cijfers)..en dat je weer in memme lan bent! Tot gauw,liefs tante Bonnie
  5. Suus:
    30 december 2015
    Wat ben ik blij dat je weer thuis bent!
    Het was super gezellig en heeeeel leuk en prachtig.
    Ik ben ook heeel trots op je

Dikke kus en knuffel